Wednesday, April 20, 2011

Cara-cara Hilangkan stress Versi aku..

Salam penuh kebahagian buat semua...

Hmm diam tak diam sekarang kita berada di bulan keempat tahun 2011 dimana semakin banyak sejarah telah dilakar dan bakal dilakar. Dalam pada itu semakin berkejaran dan berlarianlah manusia ciptaan Maha Pencipta dalam mengejar arus pembangunan. Ada diantaranya menjadikan Islam sebagai tunjang tak kurang juga yang menjadikan diri mereka sahabat si Azazil.

lazimnya seorang manusia yang rancak mengejar kejayaan dan dalam mengorak langkah mengatur kehidupan akan berdepan dengan pelbagai cabaran dan dugaan sesuai dengan firman "..
maka kita tidak akan lepas dari sesuatu yang dipanggil "stress"..

Stress boleh didefinisikan sebagai istilah payung yang merangkumi tekanan, beban, konflik,keletihan,ketegangan,panik,perasaan gemuruh,anxiety,kemurungan dan hilang daya.Gejala stress ini terhasil apabila seseorang itu merasa yang keperluan melebihi dari keupayaan atau sumber yang ada pada dirinya.

Disini aku nak share sikit macam mana aku meredakan stress atau lebih tepat lagi tekanan versi aku sendiri yang mana aku mempraktikkanya dan ternyata berkesan untuk aku!!

1. Biler stress aku akan menyumbat telinga aku dengan halwa muzik yang aku suka...lagu-lagu feberet akan menjadi pilihan aku (ini sangat praktikal apabila ada sekumpulan guru yang duduk kt belakang meja aku sedang menganyam ketupat dengan rancaknyer...allo mak cik sudah-sudahlah tu mengumpat!!)
2. Biler otak aku stress maka aku akan mencapai buku untuk aku alihkan fikiran aku.. part yang ni best sebab kadang-kadang aku tak sedar aku dah mengadap buku tu selama sejam... Dan aku adalah antara individu yang akan membawa walau satu buku jika pergi bercuti kerana beg pakaian aku takkan lengkap tanpa buku. Tak kiralah samada sempat atau tak aku baca tapi bawa mesti bawa..

3. Biler stress adakalanya aku akan memandu dengan laju untuk melepaskan kemarahan. Ok yang ni memang amatlah tak elok untuk diamalkan tetapi pada akulah biler memandu,segalanya bebanan di benak fikiran akan beransur hilang... Senang cakap memandu adalah satu terapi buat aku... hehe

4. Cara terbaik untuk hilangkan stress ialah capai Al-Quran dan baca....

5. Lagi satu cara yang teramat selalu aku amalkan ialah "tidur" kerana apabila aku tidur,segala yang bersarang difikiran aku akan hilang,walaupun hanya untuk seketika namun ia akan memberikan aku masa dan cara untuk menyelesaikannya...

Ader bermacam kaedah yang dipraktikkan oleh setiap individu dalam menangangani stres. Samada stres di tempat kerja,di rumah, di sekolah dan sebagainya. yang paling penting cara kita menanganinya kerana silap haribulan...bley jadi giler...

Oleh kerana stress juga menyebabkan jiwa dan hati seseorang memberontak maka secara tidak lansung boleh menjadikan seseorang itu pemarah. Sabda Rasulullah S.A.W bahawa "Bukanlah orang yang kuat itu dengan bertinju sebaliknya kekuatan yang sebenar adalah dapat mengawal diri ketika marah"
Oklah sampai disini sahaja entry buat kali ini.... Semoga anda semua berbahagia selalu.. Jangan stres ok !!! Anggap semua itu ujian dan dugaan dari yang Maha Esa..

No comments: