Tuesday, April 19, 2011

Mana dapur ??

Salam penuh kebahagiaan buat semua...

Entry kali ni nak tulis-tulis kosong jer pasal dapur rumah aku yang tengah rancak dijalankan kerja-kerja pengubahsuaian semula setelah 12 tahun tiada ubah suai dibuat...setelah 10 tahun atok mail kembali ke Rahmatullah kerana dialah tukang rumah terbaik abah aku ditambah lagi abah adalah arkitek hebat kerana rumah ni ikut kreativiti hasil paduan abah+atok mail.... menarik kerana pertembungan budaya melayu+cina. (atok mail asalnya chinese berkahwin dengan wanita melayu)

Maka kerana kreativiti insan-insan teristimewa itu...banyaklah tempat tersembunyi yang memang tak akan dijangka oleh sesiapa pun... dan tempat itu teramatlah berguna sekarang..kenapa aku kata teramat berguna? kerana hanya aku yang tahu... hehe

Macam ni,penghujung tahun lepas aku seisi rumah ni diganggu oleh makhluk...jap2 aku nak doakan makhluk ni panjang umur,tak mati2 sampai satu ketika dia berdoa supaya dimatikan...

makhluk nih dah gunting pagar rumah aku...dalam usaha nak masuk kedalam rumah. Alhamdulillah rumah yang dipagari ayat2 Allah akan selamat,Insyaallah maka makhluk nih hanya berjaya membuka tingkap,menghulurkan tangan dan berjaya merembat lebih 3 pasang kasut yang belum dipakai (termasuk primavera biru aku) serta 4 kasut yang telah dipakai... tak guna kan orang macam nih... makhluk ni juga telah mengambil sepasang besi pengupas kelapa yang ditempah khas dan aku menjangkakan jika makhluk tu nak umpil mana2 pintu atau tingkap rumah orang teramatlah mudah dengan adanya besi padu itu..

Sesuatu yang tidak dijangka,rupa-rupanya makhluk ini yang aku jangkakan berjumlah 2-3 orang telah membuat pondok kecil disebelah rumah...ini kerana sebelah kanan rumah aku nih kawasan hutan yang dulu asalnya rumah tetapi dah habis suku sakat tuan rumah dah meninggal dunia... pondok itu dibuat untuk memerhatikan gerak geri kami sekeluarga... selepas kejadian itu,aku menjadi tersangat trauma.. dan seriusly sehingga ke saat ini aku tidur dengan bertemankan sesuatu sebagai pertahanan diri..

Maka agak kecohlah kawasan kejiranan aku buat seketika pada waktu tu tambahan polis acapkali keluar masuk menyiasat... aduhai aku pun berjaya menghabiskan masa beberapa jam di balai polis....itulah kisah penghujung tahun lepas..

Benarlah setiap sesuatu yang berlaku itu pasti tersembunyi hikmah yang tak ternilai. ekoran kejadian pagar rumah digunting,aku berguru..chewahhh dengan seorang ustaz merangkap anak murid abah aku dan bermula dari situ banyak ilmu yang tak ternilai harganya dapat aku pelajari walaupun hanya sedikit..

Oleh kerana kerja2 pengubahsuaian baru bermula semalam maka semalam jua aku memaklumkan kepada bilik gerakan polis untuk membuat rondaan di kawasan rumah aku...

Kepada polis2 yang sedia berkhidmat,terima kasih banyak2 diatas layanan baik yang kami sekaluarga terima... Sikap ambil berat sarjan Halim dan anggota memang aku pujilah... hehe harap berterusanlah..

Dapur??? alamatnya tak yah masaklah untuk 2 minggu nih.... hehe iyolah tu...
(yang ni dapur impian jer..)

Hmmm tak sabar nak dapat dapur baru...ikut citarasa aku kerana aku yang control dapur kat rumah nih... Biler time cuti sekolah,hanya aku dengan mak aku jer yang akan memasak sebab aku rimaslah ramai2 kat dapur...selalunya mereka hanya akan jadi penonton.. maka time cuti sekolah lah masa terbaik aku mencuba resepi terbaru aku...

Pesta buka PWTC dah nak start next week dan aku sedang merangka-rangka biler nak pergi. Last year nak pergi ikut PSS tak dapat...(tak bley tinggalkan kelas)..
Jom kiter pegi ramai2... bangsa membaca bangsa berjaya!!..

(bilerlah akan terlaksana impian library mini aku nih...) takder ruang nak buat sebenarnya..

Oklah... sekian entry untuk kali nih.. sambil pening kerana nak menyiapkan profil aku yang lengkap...maka segala tugas beberapa tahun lepas aku himpunkan...

No comments: