Monday, February 13, 2012

Tabah

Assalamualaikum...
Errmmm entry kali ni nak mencoret dan mengomel serta mengulas sedikit pasal satu perkataan iaitu "ketabahan".
Tentu saja anda semua telah terlalu hadam dengan perkataan ini.
Walau telah dihuraikan,diteliti,direnung-renung,dihadam,serta dicerna dengan sempurna namun sehingga ke saat ini aku masih merasakan ketabahan terlalu sukar untuk memilikinya.
  Manakan tidak,apabila berhadapan dengan sesuatu,perasaan aku mudah goyah,hati aku mudah tercalar.
Ya.. Barangkali aku sendiri yang tak tahu mengawal emosi
atau aku membiarkan emosi menguasai diri
hingga gagal menjelmakan ketabahan dalam diri
atau aku sendiri yang terlalu takut menghadapi
hingga ketabahan beransur pergi kerna terlalu sukar untuk menemani
jiwa yang tak punya hati yang berani

Adakala ketika melewati lembaran kertas berita
pelbagai cerita direncanakan buat tatapan sang pembeli berita
maka sesuatu melewati hatiku..
Ya Allah
'sudah pasti dia ini orang yang tabah,jika tidak
mana mungkin Allah ujinya dengan ujian yang tak tertanggung olehnya'

Tika sendiri menemani hati
aku membawa fikir mengenang kembali
mana mungkin umat kini tak punya ketabahan
kerna Rasul junjungan kita punya ketabahan
bukankah kita ini umatnya ?
bukankah kita ini warisnya ?
bukankah kita ini pengikutnya ?
bukankah kita ini umat yang disebutnya lewat izrail mengambil nyawanya ?
Oh aku tak kan membiarkan diriku
membiarkan aku tenggelam tanpa ketabahan
bukankah aku cinta dia
cintaku melebihi cinta segalanya
dia punya ketabahan
walau dibaling dengan batu
walau dilempar dengan najis
walau diludah dimaki dihina
walau bapa saudaranya ingin membunuhnya
walau dia dikatakan penipu
walau dia dikatakan ahli sihir
Dia tetap tabah
lantas aku jua perlu begitu
kerna aku cinta padanya
kerna aku kasih padanya
kerna dia
kerna dia Rasul Junjunganku.

No comments: